Κριτικές Οδός Πανός

Οδός Πανός (174)

Οδός Πανός (174)

Στο νέο τεύχος του Οδός Πανός (174) δημοσιεύονται τρεις κριτικές μου: 

α. "Πόθοι κάτω από τις λεύκες" του Ευγένιου Ο'Νηλ (Εθνικό Θέατρο)

β. "Ρομπέρτο Τσούκο" του Μπερνάρ-Μαρί Κολτές (Θέατρο Τέχνης)

γ. "Το όνομά μου είναι Τζαίημς Ντην" του Γιώργου Χρονά (Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης")

 

Γιώργος Παπαγιαννάκης

 

Διαβάστε περισσότερα

Κριτική | Λεωφορείο ο Πόθος

Κριτική | Λεωφορείο ο Πόθος

Ρεαλιστής στην αποτύπωση του πολιτικοκοινωνικού κατεστημένου, νατουραλιστής εστιάζοντας στο ασυμβίβαστο ατόμου-περιβάλλοντος, ποιητής σμιλεύοντας την υπερβατική φύση των προσώπων του, συμβολιστής δίνοντας στην ποίησή του τη μελαγχολική λάμψη ονειρικών εικόνων, ο Τέννεσση Ουΐλλιαμς εκπροσωπεί ένα δραματουργικό ιδίωμα τόσο σύνθετο όσο και αδιαίρετο.

Διαβάστε περισσότερα

Κριτική | Δωδέκατη Νύχτα

Κριτική | Δωδέκατη Νύχτα

Ο Σαίξπηρ με τη «Δωδέκατη Νύχτα» (1601) μας εισάγει στον προθάλαμο των μεγάλων «σκοτεινών δραμάτων» που έπονται. Εδώ το κωμικό, από τη bouffonnerie, τις παρενδυσιακές καταστάσεις έως και την κλασική τυπολογία του μπαρόκ θεάτρου, ως αντίστιξη στο ρομαντισμό και την ηδυπάθεια, εκβάλλει στη μελαγχολική ατμόσφαιρα του σχεδόν ανικανοποίητου, όπου τα πρόσωπα καταλήγουν να συγκρούονται βίαια με μια πραγματικότητα τόσο φαινομενικά λυτρωτική όσο και ως έκβαση μετέωρη.

Διαβάστε περισσότερα

Κριτική | Λυσιστράτη

Κριτική | Λυσιστράτη

Ιδωμένη όχι υπό το πρίσμα ενός φεμινιστικού ακτιβισμού αλλά μιας ενδελεχούς παρατήρησης των ελατηρίων που κινούν την ανθρώπινη συμπεριφορά, την καθοριστική συνάρτηση  του απόλυτα προσωπικού, εξατομικευμένου πεδίου της ζωής με τις μεγάλες και κρίσιμες, για τη ζωή των πολλών, πολιτικές αποφάσεις της Πόλεως, την αντίφαση ανάμεσα στην εγγενή ιλαρότητα της ανθρώπινης φύσης και την καταστροφική της δύναμη, η « Λυσιστράτη » του Μιχαήλ Μαρμαρινού επανατοποθέτησε την αριστοφανική προβληματική, ανέδειξε νέες ερμηνευτικές κατευθύνσεις αλλά στερήθηκε εμπεδωμένης αισθητικής ταυτότητας και, ενίοτε,  εσωτερικής συνοχής.

Διαβάστε περισσότερα

Κριτική | Οιδίπους Τύραννος

Κριτική | Οιδίπους Τύραννος

Ο Οιδίποδας ενσαρκώνει τη συντριπτική διάψευση του Είναι, την ασύμμετρη σχέση ελευθερίας αυτοπραγμάτωσης και  των « εκ θεών ανάγκας », το ατελές του ανθρώπου, του καταδικασμένου σε διαρκή αντιπαράσταση με την οικτρή αλήθεια του και το αναπόδραστο της Μοίρας του και με το πως εκείνη συνέχεται με τις επιλογές και τις πράξεις του. Αποτυπώνει την τραγική διαφορά κλίμακας ανάμεσα στην αίολη εξουσία και τις ανεξέλεγκτες –πέραν της ανθρώπινης βούλησης- δυνάμεις που κινούν τα νήματα της ύπαρξης και του πεπρωμένου και συνιστά πεδίο ερμηνείας της μεταφυσικής λειτουργίας της άτης, των ορίων της ατομικής ευθύνης, της σύμπλεξης των ανθρώπινων παθών με το θείο δίκαιο, καθώς και της υπεύθυνης στάσης ενώπιον της ενοχής.

Διαβάστε περισσότερα

Κριτική | Ορέστεια

Κριτική | Ορέστεια

Ο μύθος της «Ορέστειας» έλκει την καταγωγή του από την πρώϊμη λογοτεχνική παράδοση (Όμηρος, Στησίχορος) κομμάτι της μακράς αλυσίδας κληροδοτούμενων θρύλων που συνέβαλαν στη διαμόρφωση της κοσμοθεωρίας του ελληνικού κόσμου. Η διαχρονική δυναμική των παθών του Οίκου των Ατρειδών εξαντλημένη μέσα στην αρχαία ελληνική λογοτεχνική παραγωγή, κατέστησε αυτόν τον μύθο «ευαγγέλιο», τους δε ήρωές του γνήσιους εκπροσώπους της οντολογικής ταυτότητας του ανθρώπου και της μεταφυσικής αναγωγής των πράξεών του. Υπό αυτή την έννοια, η όποια σκηνική απόδοση θα έπρεπε να εκκινεί από τους εννοιολογικούς κώδικες του μύθου και όχι από τον μύθο ως ιστορικό πλαίσιο.

Διαβάστε περισσότερα

Κριτική | Αντιγόνη

Κριτική | Αντιγόνη

Η εισβολή της « χρονικότητας » με τη μορφή της ιστορικής εξέλιξης της Πόλεως, της θεσμικότητας της εξουσίας και του γράμματος του νόμου μέσα στην άχρονη κι ανεπεξέργαστα καταγεγραμμένη στη συλλογική μνήμη ανακλαστική ανθρώπινη αντίδραση, ως έκφραση « οικειότητας » και συναισθήματος,  αποτέλεσε τον κεντρικό άξονα της σοφόκλειας « Αντιγόνης » σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού.

Διαβάστε περισσότερα

Κριτικές

Κριτικές "Οδός Πανός"

Στο "Οδός Πανός" (τ. 173) που κυκλοφορεί οι κριτικές μου αφορούν τις παραστάσεις: 

  • Σαίξπηρ "Δωδέκατη Νύχτα", σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά, Κεντρική Σκηνή Εθνικού Θεάτρου,
  • Τέννεσση Ουΐλλιαμς "Λεωφορείο ο Πόθος", σκηνοθεσία Ελένης Σκότη, (παραγωγή Ομάδας "Νάμα"), Σύγχρονο Θέατρο.

Διαβάστε περισσότερα

Κριτικές Παραστάσεων Φεστιβάλ Επιδαύρου 2016

Κριτικές Παραστάσεων Φεστιβάλ Επιδαύρου 2016

Αγαπητοί αναγνώστες του kritikitheatrou.gr,

Οι κριτικές για τις παραστάσεις Αισχύλου "Επτά επί Θήβας", Αισχύλου "Ορέστεια", Σοφοκλέους "Αντιγόνη", Αριστοφάνους "Λυσιστράτη" και Σοφοκλέους "Οιδίπους Τύραννος", του Φεστιβάλ Επιδαύρου 2016, είναι δημοσιευμένες στο τεύχος 172 του λογοτεχνικού περιοδικού Οδός Πανός (Οκτώβριος-Δεκέμβριος 2016).

Γιώργος Παπαγιαννάκης

 

 

 

Διαβάστε περισσότερα